PROGRAMME
Please, click here to download the programme.
🗝️
KEY-NOTE SPEAKERS
Opening Lecture
“Uchronian Historical Reimaginations: some Considerations.”
Dr. Juan Francisco Elices Agudo
University of Alcalá

Dr. Juan F. Elices is Senior Lecturer of English Literature at the University of Alcalá (Spain). He has conducted extensive research on satire theory, dystopia, uchronian narratives and postcolonial literature. His publications include El realismo mágico en lengua inglesa: tres ensayos (in collaboration with Fernando Galván and José Santiago Fernández. Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad, 2001), Historical and Theoretical Approaches to English Satire (Munich: LINCOM Europa, 2004) and The Satiric Worlds of William Boyd: A Case Study (Bern & New York: Peter Lang, 2006) and a number of wide-ranging scholarly articles on uchronian fiction, namely “History Deconstructed: Alternative Worlds in Steven Barnes’s Lion’s Blood and Zulu Heart” (Science Fiction, Imperialism and the Third World: Essays on Postcolonial Literature and Film. Eds. Ericka Hoagland and Reema Sarwal. Carolina del Norte: McFarland Press, 2010. 37-50); “Uchronian Scenarios in the Context of Irish Literature: the case of C. B. Gilford’s The Crooked Shamrock” (Estudios Irlandeses 9 (2014): 35-43); “’Peace for our Time’: a Uchronian Approach to British Fascism in Jo Walton’s Farthing” (Complutense Journal of English Studies 31 (2023): 1-8). Besides these publications, Juan F. Elices has also been teaching postgraduate courses on uchronian narratives (“Literary Revisions of the Historical Discourse: Uchronias in Fiction”) in the last five years.
Resumen
Tratar dos disciplinas tan cercanas, y a la vez divergentes, como la historia y la ficción ha originado un intenso debate teórico. La proliferación de la novela histórica, considerada hoy un baluarte comercial y editorial, la aparición de la llamada metaficción historiográfica, bajo los auspicios de los teóricos críticos posmodernistas, y el nuevo florecimiento de la historia en los círculos intelectuales y académicos han reactivado la ya significativa presencia de referencias históricas en las obras de la mayoría de los autores contemporáneos. Sin embargo, con la entrada del postmodernismo, los planteamientos hacia la historia han estado dominados por la deconstrucción de los pilares epistemológicos que la sustentan, principalmente, la base empírica de los hechos o la linealidad y causalidad del desarrollo histórico. La Historia, en este sentido, se ha escudado tras la fachada de ser una entidad inmutable y, lo que es más importante, de ser la única capaz de estudiar el pasado desde puntos de vista imparciales y objetivos. En un periodo de aparente escepticismo y ruptura, estas premisas, a menudo asociadas a un marco más realista, han sido incapaces de mantener la fijeza de la historia para dar paso a una visión más inestable y desafiante del pasado. A este cambio de perspectiva han contribuido no solo los géneros antes mencionados, sino también otras modalidades literarias -algunos dirían «menores»- como la ciencia ficción y la fantasía, cuyo acercamiento a la historia ha ampliado el alcance antes limitado de la disciplina. Así, el objetivo de esta conferencia será explorar supuestos históricos largamente incuestionados para ahondar en escenarios más especulativos, alternativos, que vienen a cuestionar nuestros propios planteamientos sobre la historia y ver cómo estas tomas teóricas se aplican a algunas de las obras más reconocidas en el campo de la ficción ucrónica o alohistórica.
Abstract
Dealing with two disciplines as close and at the same time divergent as history and fiction has originated an intense theoretical debate. The proliferation of the historical novel, now considered a commercial and editorial stronghold, the emergence of the so-called historiographic metafiction, under the auspices of postmodernist critical theorists, and the re-flourishing of history in intellectual and academic circles has reactivated the already significant presence of historical references in the works of most contemporary authors. Nonetheless, with the entrée of postmodernism, the approaches towards history have been dominated by the deconstruction of the epistemological pillars that sustain it, mainly, the empirical basis of fact or the linearity and causality of historical development. History, in this sense, has been shielded behind the façade of being an immutable entity and, more importantly, of being the only capable of studying the past from impartial and objective standpoints. In a period of apparent scepticism and rupture, these premises, often associated to a more realist framework, have been unable to maintain the fixedness of history to give way to a more unstable and challenging vision of the past. To this change of perspective have contributed not only the abovementioned genres, but also other –some might say “minor”– literary modes such as science fiction and fantasy, whose coming to terms with history has widened the once limited scope of the discipline. Thus, the aim of this talk will be to explore long unquestioned historical assumptions to delve into more speculative, alternative scenarios, which come to challenge our own approaches to history and see how these theoretical takes apply to some of the most renowned works in the field of uchronian or allohistorical fiction.
🗝️
Closing lecture
“Reality shows: el mundo (no) está bien hecho”.
Dr. Javier García Rodríguez
University of Oviedo

Dr. Javier García Rodríguez is a lecturer in the area of Literary Theory and Comparative Literature at the University of Oviedo, where he coordinates the Minor in Communication and directs the research group “Técnicas de inscripción social de la ficción y la teoría (SATISFICTEO)” (Techniques of social inscription of fiction and theory). He has also taught at the universities of Iowa, Montreal and Valladolid. He is the author of numerous academic and informative works on literature and audiovisual media, including En realidad, ficciones: Textos e imágenes en la ficción contemporánea (narrar y cómo), Literatura con paradiña: hacia una crítica de la razón crítica and Andarse por las tramas: literatura y series de televisión, as well as the monograph Teoría(s) y ucronía: otra historia posible in the Impossibilia journal.
A regular contributor to the press and radio, he has written for La Nueva España, La Voz de Asturias and El Periódico, and, for several seasons, he was in charge of a section on books in the programme La Radio es Mía on RTPA. For several years he has had the column “Periféricos y consumibles” in Prensa Ibérica, which is published in various media and in its literary supplement ABRIL.
His literary works include the books of short stories Barra americana and La mano izquierda es la que mata; the books of poems Estaciones, Qué ves en la noche and La cuarta pared; several collections of newspaper articles such as Líneas de alta tensión: literatura crónica que viene a cuento or Y el quererlo explicar es Babilonia; and, as for children’s and young people’s literature, La tienda loca, Un pingüino en Gulpiyuri, Mi vida es un poema and Miedo a los perros que me han dicho que no muerden.
He was the first director of the Leonard Cohen Chair. He is a member of the jury for the Tigre Juan Award and co-directs the narrative collection La cadena trófica.
Resumen
El modo en que la ficción (re)crea el la realidad está en la base de nuestra exposición. También la manera en que la narración de ficciones se establece desde una serie de energías sociales que descarga a su vez una interpretación del mundo. La realidad, lo “factual” precisa de una exégesis que, en ocasiones, lleva a los creadores literarios y audiovisuales a generar una realidad alternativa. Que ello se deba a una necesidad de reformular, reformar o rehacer lo sucedido, o que se deba al impulso de edulcorar –ocultar en ocasiones- el pasado, es la reflexión que está en el origen de nuestra propuesta. En un momento como el actual, perplejo aún ante los desafíos de la inteligencia artificial, las fronteras del metaverso, la reproductibilidad digital, las ficciones de la crisis y las crisis de la ficción, la realidad (se) muestra y es, a la vez, un show. Si el mundo está o no está bien hecho es una afirmación que pasa primero por definir qué sea mundo, por analizar cómo es narrado desde la ficción y por presentar, al menos de manera provisional, las derivas de su narratividad, su relación con la historia y con el elusivo concepto de verdad.
Abstract
The way in which fiction (re)creates reality is at the basis of our lecture. Also the way in which the narration of fictions is established from a series of social energies that, in turn, offer an interpretation of the world. Reality, the “factual”, requires an exegesis that sometimes leads literary and audiovisual creators to generate an alternative reality. Whether this is due to a need to reformulate, rework or remake what has happened, or whether it is due to the impulse to sweeten – sometimes hide – the past, is the reflection that lies at the origin of our proposal. At a time like the present, still perplexed by the challenges of artificial intelligence, the frontiers of the metaverse, digital reproducibility, the fictions of the crisis and the crises of fiction, reality (shows itself) and is, at the same time, a show. Whether or not the world is well made is a statement that first involves defining what the world is, analysing how it is narrated through fiction and presenting, at least provisionally, the drifts of its narrativity, its relationship with history and with the elusive concept of truth.