Goals, activities and results

[leer versión en español]

Creation of Guidelines for an educational program focused on competencies

Phases:
    1. Elaboration of a questionnaire on educational competences
    2. Validation of the questionnaire
    3. Implementation of the questionnaire
    4. Analysis of results
    5. Creation of strategies for an educational program
Results:
  • Design a program about transversal competences for employment and social inclusion.

https://www.unioviedo.es/ei/about-adult-education/

  • Mainstreaming the programme and its activities

 


Teaching and Training of adult teachers activities

  1. Teachers participate in training in Italy, Spain, France and Portugal.
Results:
  • Training of teachers and persons related to employment and social inclusion
  • ECTS official recognition

 


Publication of good practices

Phases:
    1. Elaboration of a questionnaire on good practices
    2. Validation of the questionnaire
    3. Implementation of the questionnaire
    4. Analysis of results
    5. Publication of good practices scientific articles.
  • Design of a DVD publication about skills and of good practices.
  • Edition publication (Dykinson Editorial).
  • Presentation publication of good practices about adult education and transferable skills for searching job in Conferences.
Results:
  • A DVD about transversal skills and good practices

Fombona, J. (2018). Research results on Adult Education. Madrid: Dykinson. ISBN: 978-84-9148-618-3

  • Several articles in scientific reviews and events

Fombona, J.; Sierra-Arizmendiarrieta, B. y Martín, S. (2017). Empleo e inclusión, un proyecto de investigación europeo. En XIV Congreso Internacional Educación Inclusiva y XXXIV Jornadas de Universidades y Educación Inclusiva. Univ. Oviedo y Centro Unesco. Oviedo. Publicado en Prácticas innovadores inclusivas, restos y oportunidades. Pp.: 2639-2646, I.S.B.N.: 978-84-16664-50-4.

Fombona, J.; Molina, S. y García, M.S. (2017). La inclusión elemento clave en los centros de educación de adultos. En XIV Congreso Internacional Educación Inclusiva y XXXIV Jornadas de Universidades y Educación Inclusiva. Univ. Oviedo y Centro Unesco. Oviedo. Publicado en Prácticas innovadores inclusivas, restos y oportunidades. Pp.: 1751-1757. I.S.B.N.: 978-84-16664-50-4.

Pascual, M. y Fombona, J. (2017). Envejecimiento activo desde la educación: análisis de buenas prácticas en el programa universitario para mayores de la Universidad de Oviedo. En I Congreso de Psicología, Salud y Educación. Univ. Oviedo, Oviedo 8 a 11 Noviembre. Congreso Internacional. Association Univ. of Scientific Cormation Psychology and Education Research (CINFOPER). Publicada en Actas del I Congreso de Psicología, Salud y Educación. Vol. II. ISBN: 978-84-697-6845-7. Pp.: 331-338.

Pascual, M. A.; Fombona, J. y García, M. (2018). Buenas prácticas y muticulturalidad en la educación de personas adultas. En International Conference in Training and Inclusion Lisbon, July 2018 – Adult Education and Experiences for Employment / Buenas prácticas y muticulturalidad en la educación de personas adultas / Good practices and multiculturalism in adult education. Univ. Aberta Lisboa.

Sierra-Arizmendiarrieta, B.; Soledad García, M. y Fombona Cadavieco, J. (2018). Acreditación, Cualificación y Competencias. Una Propuesta Formativa Para La Educación Permanente En España / Accreditation, Qualification and Competences. A Formative Proposal For Lifelong Learning In Spain. En International Conference in Training and Inclusion Lisbon, July 2018. Univ. Aberta Lisboa.

Fombona, J.; Molina, S. y Sierra-Arizmendiarrieta, B. (2018). Investigación sobre programas europeos: el caso Erasmus+ / research on European programs: the Erasmus+ case. En International Conference in Training and Inclusion Lisbon, July 2018. Univ. Aberta Lisboa.

Articles:

Fombona, J.; Díaz, S. y Agudo, S. (2016). Las mujeres mayores y su relación con los dispositivos móviles tecnológicos. En XVI Congreso nacional y VII Iberoamericano de Pedagogía. Carácter internacional. Comunicación seleccionada tras revisión por comité evaluador externo con pares ciegos. Organiza: Univ. Complutense. Madrid, 28-30 Junio.

Pascual, M. y Fombona, J. (2017). Envejecimiento activo desde la educación: análisis de buenas prácticas en el programa universitario para mayores de la Universidad de Oviedo. En I Congreso de Psicología, Salud y Educación. Univ. Oviedo, Oviedo 8 a 11 Noviembre. Congreso Internacional. Association Univ. of Scientific Cormation Psychology and Education Research (CINFOPER). Publicada en Actas del I Congreso de Psicología, Salud y Educación. Vol. II. ISBN: 978-84-697-6845-7. Pp.: 331-338.

Fombona, J. (2017). Desarrollando competencias para la búsqueda de empleo y la inclusión. Una perspectiva internacional. En Curso de Verano de la Univ. de Oviedo 3 al 7 Julio de 2017, Gijón.

Fombona, J. (2017). Prácticas innovadores inclusivas en Educación Infantil y Educación Primaria. Mesa en XIV Congreso Internacional Educación Inclusiva, y XXXIV Jornadas de Universidades y Educación Inclusiva “Prácticas innovadoras inclusivas”. Oviedo 3 a 5 abril, 2017. Univ. de Oviedo y Centro Unesco Asturias.

Fombona, J. (2017). Prácticas innovadores inclusivas en E.S.O., Bachillerato, F.P. y otras enseñanzas. Mesa en Organización del XIV Congreso Internacional Educación Inclusiva, y XXXIV Jornadas de Universidades y Educación Inclusiva “Prácticas innovadoras inclusivas”. Oviedo 3 a 5 abril, 2017. Univ. de Oviedo y Centro UNESCO Asturias.

Fombona, J. (2018). Mesa de buenas prácticas con valor europeo añadido. En III Encuentro de Buenas prácticas en ALV: un camino siempre abierto. Santander 21 Marzo 2018. Consejería de Educación, Cultura y Deporte. Santander. Fombona, J. y Pascual M. (2019). Formación de personas adultas, aproximación a partir del análisis de buenas prácticas europeas. Revista Complutense de Educación.


TV  programme

Phases:
    1. Preproduction; Design audiovisual content
    2. Recording;
    3. Edition; 
    4. Follow up TV programme production
    5. Dissemination
Results:
  • TV programme about good practices with professional quality for regional channels and internet networks

TV Programme Asturias semanal (5/march/2018), about 1 million of potencial people audience
http://www.rtpa.es/video:ASTURIAS%20SEMANAL%202017_551512257081.html

TV Programme Es Asturias TV
https://www.youtube.com/watch?v=EcruJfucGQw&list=PLODXS_OFhGKH6XziW8sCylpDJtQ9jXIw-&index=68


Web Transnational network

  • Creating a transnational inter-networks to support employment and inclusion practices.
  • Building a website about good practices, skills for employment and social inclusion.
Results:
  • Website: training activity, relationship between partners, information to the general public, and connection with social networks.
  • Creating a support network for employment and training practices and inclusion, with a transnational basis.

International Network

 


Virtual meeting & face to face Sharing of experiences

  • Members in virtual meeting.
  • Sharing virtual experiences about educational design and adult learning, about searching job, about groups in exclusion.
Results:
  • Establishing European cooperation ties.
  • Knowledge each country, the social, educational and labor environment.
  • Knowledge of effective experiences about adult learning.
  • Knowledge of effective skills and employment experiences.
  • Knowledge of reality against social exclusion.