Position: RESEARCHER
Department: SOCIOLOGY
Field:Sociology
Address: Universidad de Oviedo. Departamento de Sociología. Facultad de Economía y Empresa. Edificio Departamental, 2º Planta. Campus de El Cristo.
33006 Oviedo. Asturias (España).
Email: mgonalvarez@gmail.com
María González Álvarez graduated in History from the University of Oviedo. In 2008 she obtained the Diploma of Advanced Studies for her research work on “La industria Agroalimentaria en España a través de la publicidad. Transformaciones en los conceptos de salud y alimentación (1960–2007)” (“The Agro-Food Industry in Spain through advertising. Transformations in the concepts of health and food [1960–2007]”). In 2011, after completing her postgraduate training in qualitative and quantitative analysis at the UNED, she began her doctoral studies at the University of Oviedo’s Department of Sociology, where she is currently writing her thesis “Agroindustria y desarrollo en el medio rural asturiano” (“Agroindustry and development in rural Asturias”) under the supervision of Dr. Cecilia Díaz Méndez. Her main area of research has been food advertising, on which she has collaborated in the writing of two articles. Her new research topic focuses on the socio-economic role of food certification, especially Protected Designations of Origin for Asturian cheeses.
She is an evaluator for the Revista de Ciencias Sociales (RCS, Social Science Journal) of the Faculty of Economic and Social Sciences of the University of Zulia (Venezuela)
Research Fields
Project participation
- La producción de calidad: nuevas estrategias rurales para nuevos consumidores
I+D (CSO2010-22074-C03-01)
Dirigido por la Doctora Encarnación Aguilar Criado (Catedrática de Universidad en el Departamento de Antropología de la Universidad de Sevilla).
Publications
- González Álvarez, María (2015). Denominaciones de Origen y Parques Nacionales: actividad quesera en Picos de Europa. Revista de Humanidades [en línea], n. 25, artículo 3, ISSN 2340-8995.
- Díaz Méndez, C. y González Álvarez, M. (2013). La problematización de la alimentación: un recorrido sociológico por la publicidad alimentaria (1960-2010). EMPIRIA, 25. Enero-junio.
- González Álvarez, M. y Díaz Méndez, C. (2013). Límites y potencialidades de las acreditaciones de calidad: los quesos con Denominación de Origen del Principado de Asturias (España). Revista de Economia Agrícola (REA):Produtos Locais e Qualidade, pendiente de publicación.
- Díaz Méndez, C. y González Álvarez, M. (2008). Industria y alimentación: de la publicidad referencial a los alimentos funcionales. En: Díaz Méndez, C. y Gómez Benito, C. (coord.). Alimentación, consumo y salud, p. 105-129. Barcelona: Fundación La Caixa.